donderdag 3 juni 2010

Buenos Aires

Beste lezers, ik ben inmiddels aan mijn laatste maand begonnen.. Over 4 weken vlieg ik tijdens alle WK gekte terug naar Nederland. Tot die tijd is het dus zaak zo veel mogelijk te doen. Dit weekend ben ik naar Buenos Aires geweest met Douglas en zijn 2 Braziliaanse vrienden. Het plan was om met zijn tweeën te gaan, maar een vriend en een vriendin van hem hadden allebei een relatie beëindigd (niet met elkaar..) en smeekten ons om mee te mogen.. Dit hebben we toen maar toegestaan.

Het vertrek was donderdagmiddag, op de luchthaven zat ook het voetbalteam van Zambia dat blijkbaar geen verplichtingen op het WK heeft. Zij waren op de terugweg uit Chili waar ze met 3-0 van het plaatselijke team, dat wel naar het WK gaat, verloren hadden. Na 3 uur vliegen kwamen we bij het vallen van de avond aan in Buenos Aires. Dit keer had ik als gringo eens geluk: er waren twee rijen bij de immigratie. Eentje was voor mensen uit de regio en telde honderden mensen en de andere voor toeristen uit andere landen, bestond uit mij en 2 andere personen. Uiteindelijk kon ik dus in plaats van in de rij, in de taxfree winkel een half uur wachten op de rest. De stad maakt gelijk indruk, het contrast met alles wat ik hier tot nu heb gezien is enorm. In Brazilië is alles vooral functioneel: lelijke wolkenkrabbers naast elkaar, allemaal in een jaren '80 stijltje. Buenos Aires heeft heel veel mooie oude gebouwen en voelt heel Europees aan. Eén ding is natuurlijk overal hetzelfde: de Zuid-Amerikaanse efficiëntie.. Bij aankomst werd het al gelijk duidelijk, het hostel was namelijk gesitueerd op de zevende verdieping en de elektriciteit deed het niet waardoor we een wenteltrapje op moesten met onze bagage.

's Avonds zijn we gaan eten in Palermo waar veel bars en restaurants liggen. In het restaurant/café had men weer een leuk idee, er waren namelijk bordspellen te krijgen. Daarna gingen we naar een club in Puerto Madero, het havengebied waar de upper class zich tegenwoordig ophoudt. Dit gebied is gevuld met gloednieuwe appartementen, het Hilton en parken. Het zou zo in een Europese hoofdstad kunnen liggen.

Na 3 uurtjes slaap ging vrijdag de wekker weer om 9 uur om een rondrit door de stad te gaan maken met een gids die Douglas via-via kende. Hij bracht ons naar wat mooie plekjes in de stad en naar een authentiek café/patisserie. Daarna gingen we naar Lugan, een stadje op een uur rijden van Buenos Aires. Hier ligt onder andere een dierentuin en hier blijkt wat een voordeel Braziliaanse vrienden zijn... We hadden namelijk gehoord dat deze gids kan regelen dat je in de kooi mag met alle dieren. Dat wil zeggen leeuwen, tijgers, olifanten, etc. Ik wist van niks en was al blij met wat kiekjes door de tralies heen, maar op een gegeven moment had onze man Jeff de gids genoeg betaald en geslijmd bij de verzorgers om ons erin te laten. De foto's spreken voor zich denk ik zo, hier kan alles!

Na dit avontuur gingen we huiswaarts door de file met het plan om wat slaap in te halen. In het hostel kwamen we echter een mannetje tegen dat we de avond van tevoren op straat hadden gezien. Hij kon ons wel even ophooken met wat gratis kaartjes voor een club die avond. Naja, dan zeg je geen nee en dan slaap je gewoon weer 4 uurtjes.. De volgende dag was er tijd om te shoppen en dat is leuk in Argentinië aangezien het land al sinds 2001 in crisis is en de peso daardoor niks waard is.. Sneakers kosten zo ongeveer 40 euro. Ook viel me op dat het Nederlands elftal populair is hier, in iedere etalage stond ons prachtige shirt! Ik begin er zelfs persoonlijk vertrouwen in te krijgen. Heb ongelooflijk zin in het WK volgende week, het hele land gaat hier plat.. Zaterdagavond heb ik het maar eens rustig aan gedaan na die 2 nachten, dat wil zeggen om 12 uur uit eten, half 2 terug en om 3 uur naar bed.. Het leven komt hier inderdaad vrij laat op gang..

Zondag was alweer onze laatste dag, dus gingen we snel op pad richting La Boca. Dit is een oude Italiaanse wijk, waar ook het stadion van Boca Juniors, La Bombonera, ligt. Verder is er el Caminito, een straat met kleurrijke restaurants en veel tango clubs. Dit gedeelte van Buenos Aires is het meest toeristisch. Douglas en ik vlogen weer terug om 6 uur dus rond 3 uur vertrokken we richting vliegveld. In de taxi kwamen we er echter achter dat onze vlucht pas om 8 uur was... Gelukkig was de taxi chauffeur zo behulpzaam om ons voor een paar honderd peso's op een tour door de stad te nemen voor die 2 uur. Toen zijn we door Puerto Madero gereden, vooral overdag is het heel indrukwekkend om deze wijk te zien. Het contrast met de rest van heel Zuid-Amerika is gigantisch en misschien wordt het ooit overal nog wel eens zo geavanceerd. We zagen nu in de parken de rich en famous genieten van een najaarszonnetje en volgens onze chauffeur kom je daar alleen in met American Express of Visa haha.. Tenslotte nam hij ons nog even mee naar het trainingscomplex van de nationale ploeg. Helaas zijn de heren al afgereisd naar Zuid Afrika maar toch was het leuk om te zien. Hij vertelde ons ook dat het onmogelijk was om een vlucht te halen op de dag dat ze vertrokken omdat de hele snelweg vol stond met mensen die een foto wilden nemen van de bus. Zeer gepassioneerde mensen hier..

Gisteren ben ik tenslotte nog eens naar een voetbalwedstrijd geweest: Palmeiras tegen Flamengo uit Rio. Uitslag: 0-1 door Vagner Love. Adriano was grote afwezige, blijkbaar is hij terug naar de favela omdat hij zijn vrienden miste en weer bij hen wilt wonen.. Rare jongen. De wedstrijd was in het stadion van Corinthians en dit ligt gewoon in een woonwijk, je steekt de straat over en je bent in er. Eigenaardig is dat er dus ook gewoon auto's en bussen rijden door deze straat. Na de wedstrijd kwam er dus een bus met Flamengo fans langs de uitgang van de Palmeiras fans gereden, die begonnen als gekken naar de bus te rennen en er tegenaan te springen. Overigens zonder resultaat.

Maandag is mijn laatste week van school begonnen, volgende week toetsen en daarna in het weekend stappen Philipp en ik op het vliegtuig naar Brasilia, de hoofdstad. Hier blijven we 2 dagen en daarna gaan we naar Belem, dit is de enige plek ter wereld waar het tropisch regenwoud de oceaan bereikt. Dus we gaan de jungle in!

1. jij komt straks als wereldreiziger terug met een schat aan ervaringen en wijsheid voor je toekomst

groetjes PASCAL

2. Hai Broertje!
    Geniet nog van je laatste maand in Brasil!
    Pas op voor de krokodillen in de jungle! ;-)
    Liefs Audrey & Guy

3. Ja uitkijken ze kunnen zowaar uit de boom vallen .