dinsdag 16 maart 2010

Schoolweken en toch maar reizen..

Via allerlei wegen heb ik klachten binnengekregen over het feit dat er hier al 3 weken niks is gepost. Ben vooral erg blij te horen dat men in Nederland nog steeds reikhalzend uitkijkt naar mijn avonturen! De reden voor de leegte is dat afgelopen weken niet erg opwindend waren.

Inmiddels ben ik dus volop bezig met mijn (op papier) hoofdbezigheid: studeren. Dat moet ons hier zo veel mogelijk van de straat houden.. School is zich zeer bewust van deze belangrijke taak en laat ons dan ook allerlei nutteloze activiteiten doen. Zo volg ik elke week 2 keer non-stop voor 2,5 uur een taalcursus van vier tot half zeven. Gelukkig zijn er ook weekenden. Zo had de rechtenfaculteit hier laatst een feestje in een Swingersclub. Hier waren alle faciliteiten aanwezig die je mag verwachten in zo'n gelegenheid en hadden ze volgens Braziliaanse traditie een 'open bar' (= gratis drank). Ik denk dat ik verder niet veel hoef uit te leggen over deze avond.. Daarnaast waren ook mijn mannen Constantin en Douglas jarig, dus zijn we naar een bar geweest waar ze voor je bbq'en. Hier hadden ze als toetje een geniale vondst: fruit op een stokje met een laagje chocolade eromheen. Hulde aan de uitvinder, zo simpel en zo goed! Binnenkort krijg ik een kooklesje waarbij onder andere dit aan bod zal komen.. Nederland zal niet weten wat het proeft deze zomer.

Afgelopen weekend ben ik weer eens op reis geweest, na een dikke 2 weken in Sao Paulo werd dat wel weer eens tijd.. De locatie was dit keer Ilha Grande, een eiland voor de kust van Rio de Janeiro dat ooit in Nederlandse handen geweest schijnt te zijn volgens de NOS. Het eiland ligt in een natuurreservaat en er zijn geen auto's of andere dingen die doen denken aan de grote stad. Wel zijn er lange wandelpaden die je door de jungle naar stranden brengen waar je nog helemaal alleen bent. Vind dat maar eens in Thailand of Europa..

Op dag 1 zijn we gelijk op zoek gegaan naar mooie plekjes door het pad zuidwaarts langs de kust te volgen. Uiteindelijk kwamen we zo diep in de jungle dat we ons Rambo's waanden en een stukje over rotsen, waartussen vissen zwommen, gingen wandelen. Dit heeft me de rest van het weekend bezuurt, want blijkbaar zijn mijn voetzolen niet zo sterk als die van Rambo. Resultaat: een paar sneeën in beide voeten, waar de hele dag zand en zout in kwam. Goed, dat gebeurt, de rest van de trip heb ik me dan maar toegelegd op het naspelen van andere films zoals Titanic...

Vrijdag zijn we met een boot naar het noorden gegaan. De boot was klein en werd uitgebaat door een paar jongens van onze leeftijd, allemaal heel relax. Zo voeren we onder het genot van Bob Marley muziek een hele dag langs allemaal mooie plekjes. Allereerst was er een grot, waar op de een of andere manier het zonlicht van beneden door het water naar binnen komt. Hierdoor is de grot gehuld in een prachtig blauw licht en kun je snorkelend de vissen zien. Hierna gingen we naar een paar verschillende plekken waar nog meer gesnorkeld kon worden. Het mooie was dat we met een kleine boot waren en dat er helemaal niemand anders zo ver van het stadje was, dus iedere keer waren we met maar een man of 30: perfect! Het snorkelen was heel vet, de vissen kon je bijna aanraken en als je ze voerde kwamen er hele scholen op je af. Ten slotte gingen we eten op een afgelegen strandje, hier kwam net de boot aan met de weekvoorraad, erg leuk om te zien. Op de terugweg kwamen we erachter dat er niet alleen voordelen zijn aan het varen met een jonge enthousiaste crew. We kwamen namelijk zonder benzine te zitten midden op de oceaan, gelukkig was er een vriendelijke passant die wel een vat benzine wilde uitlenen voor een koud pilsje!

Zaterdag zijn we naar de andere kant van het eiland gegaan. Helaas was er een enorm cruiseschip gearriveerd. (de Veendam van de Holland Amerika Lijn) en daardoor waren alle bootmannetjes heel erg geïnteresseerd om met hun grote boten naar het noorden te gaan.. Uiteindelijk hebben we een boot gevonden die wel naar het zuiden ging, deze was ongeveer 3x zo groot als die van vrijdag en er werd eten en drinken ten overvloede geserveerd. Hier zaten dan ook de echte natuurliefhebbers, de types die de beelden van Travelchannel in het echt willen zien, maar dan wel met een pilsje en een hamburger in de hand... Achja, ik was al lang blij dat er niemand was die ze ook nog van ondertiteling wilde voorzien.. In het zuiden kun je aan het begin van het seizoen ook dolfijnen zien, helaas hebben we deze gemist. Iedereen heeft recht op vakantie, ook dolfijnen...

Zondag zijn we, op het moment dat Ajax aftrapte tegen PSV, op de boot terug naar het vaste land gestapt. Uiteindelijk hebben de boys mijn weekend helemaal compleet gemaakt. Ik heb samen met Paul de bus van 3 uur terug naar Sao Paulo genomen, omdat wij de volgende dag een presentatie hadden en enigszins fit wilde zijn. De rest bleek liever de bus van 10 uur te nemen, zodat ze rond 5 uur in de morgen op maandag zouden arriveren. 1 detail dat ze over het hoofd zagen is dat de laatste boot naar het vaste land al om 5 uur gaat.. Ik denk wel dat ze genoten hebben van de twee en een half extra uren maar ik weet ook zeker dat ze vanmorgen spijt hadden, toen ze om 9 uur in de klas zaten.. Onze busreis verliep ook niet geheel soepeltjes. We vertrokken prachtig op tijd, maar gaande de weg begon het hard te regenen. En dat heeft nogal wat gevolgen in dit land. Zo waren er al aardverschuivingen geweest en was dus de helft van de weg niet begaanbaar (kost hier enkele maanden om de weg weer vrij te krijgen). En letterlijk om de kilometer stond er wel iemand met panne op de rechter rijstrook, wat dus een file betekent omdat het verkeer over 1 strook verder moet. Hier heb ik wel nog een mooi staaltje Braziliaanse creativiteit gezien, als er geritst moet worden heb je altijd van die figuren die helemaal doorrijden aan de rechterkant en pas op het laatste moment naar links gaan. Hier gebeurt dat ook, maar er zijn ook mensen die nog slimmer zijn en gewoon een stuk spookrijden aan de linkerkant en dan invoegen na de versmalling. Je moet er maar op komen..

Uiteindelijk kwamen we in plaats van om 10 uur, om half 1 aan in Sao Paulo. Natuurlijk reed de metro niet meer, dus namen we een zwarte taxi. Deze was behoorlijk zwart, zijn auto startte nauwelijks en de snelheidsmeter bleef een geruststellende 0 km/h aangeven. Ik kan mededelen dat het behoorlijk wat sneller dan dat aanvoelde.. Deze busreis was wel echt Brazilië in een notendop: Prachtig land met gepassioneerde mensen waar alles altijd een stukje moeizamer gaat dan je wilt, maar uiteindelijk alles wel op zijn pootjes valt net voor je echt wanhopig wordt.

7 opmerkingen:

  1. we hebben verloren met6-1
    dat komt omdat we jou zo missen en
    vanavond moet PSV winnen en wordt
    AJAX kampioentje!!!!!!!!!!!!!!!
    groetjes Dylan en de rest van OVCS

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi kris
    dat van dylan is fout van ajax
    wij hebben met 6-1 gewonnen van svm
    psv kampioen????????????????????

    groetjes brandon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey jongens,
    Eindelijk heb je het door Dylan, leg Brandon maar eens uit wie er kampioen gaat worden..

    Ik was er net over aan het denken om langer te blijven, want de F2 bleef maar winnen! Wat hoorde ik Noud ben je keeper geworden? Denk dat ik nu toch maar gewoon terug kom in Juli.. Dacht even dat jullie alleen maar beter werden zonder mij!

    Succes alvast voor volgende week tegen Geleen Zuid!
    Kris

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai broertje!
    Heb je die vissen ook op de foto staan?!!
    Wij hebben 4 dagen vrij gehad en heerlijk weer gehad om in de tuin te werken! Het wordt al aardig groen op de tussenweg! Ben ook nog lekker gaan shoppen met St. Joep natuurlijk!
    Groetjes en nog heel veel plezier!

    Liefs Audrey & Guy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we hebben verloren met 2-0

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kris OVCS tegen de ster 2 tegen 0
    mooie wedstrijd
    groetjesvan heel OVCS

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OVCS wint met 2-0 van De Ster. Mooie wedstrijd en weer scoren Stefan en Bob.

    De hele OVCS-familie

    BeantwoordenVerwijderen