donderdag 28 januari 2010

De kleine en grote dingen

Hier begin ik de kleine en grote dingen steeds meer te waarderen. In Nederland gaat bijna alles vanzelf, vooral de kleine dingen. Hier niet.

We hebben nu een appartement, sinds dinsdag slapen we hier. Het hostel begon zelfs al een beetje als thuis te voelen, geweldige mensen daar! Maar het is fijn om nu een plek te hebben waar je ook even alleen kan zijn en alles kunt uitpakken etc. Het leven tot nu toe was echt een achtbaan, eindelijk zijn we nu weer op weg naar boven in plaats van naar beneden.. Terug naar de dingen die hier ietsje anders gaan: We hadden een afspraak bij de makelaar om 6 uur, zelf zaten we vast door de regen (het schijnt het slechtste regenseizoen hier in 14 jaar te zijn, ik denk dat ik gewoon een slechte timing heb, aangezien ik net nu hier zit en niet kan koppen). Als het regent ligt het hele leven hier stil, je ziet geen taxi meer op straat en iedereen zit maar te wachten, ook al duurt het twee uur. Toen we eindelijk aankwamen was het rond half 8 en je zou verwachten dat men behoorlijk pissig zou zijn. Niets bleek minder waar.. De makelaar had ook vastgezeten en uiteindelijk kwamen we pas om 11 uur afgepeigerd aan in het appartement... Gisteren zouden we het contract gaan tekenen en aanbetalen, maar dat werd wat later en weer wat later en uiteindelijk vandaag. Vandaag zouden we dan om 11 uur daar zijn, 5 voor 11 kregen we een telefoontje: kom toch maar om 5 uur.. Zo gaat dat hier dus, we hebben gelukkig wel de sleutel.

Na 2 nachten op een soort van kussensloopje met 3 watjes erin, heb ik vandaag maar beddengoed gehaald. Gisteren was natuurlijk de enige winkel die gesloten was, de winkel met beddengoed. Ik vreselijk geslapen deze hele week en kan niet wachten om wat slaap in te halen in mijn nieuwe bedje! Heb namelijk een kussen met ganzendons, schijnt duur te zijn, hier niet (EUR 12,50).. Het geeft een goed gevoel om eindelijk eens wat zelf te kopen, de dame in de winkel had zelfs niet door dat ik buitenlander was, ondanks dat ik alleen maar goed en oke zei met wat gebarentaal. Maak me een wel zorgen om het spraakvermogen van de meesten Brazilianen als ze dit gesprek normaal vond...

Daarna heb ik hier de goeie bank gevonden hier, die ons geen transactiekosten rekent. En tot mijn grote vreugde kan je meer dan 600 reais (ongeveer 230 euro) opnemen, creditcards worden bijna niet gebruikt. Dus dat zou betekenen dat je 2 keer naar de bank moet om bijv. de huur te betalen. Gelukkig kun je dus niet 600 per dag maar per keer opnemen, wat een genot!

Volgende week gaan we beginnen met reizen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten